Oppimispäiväkirja - Opponointi 23.4. + muut projektin jälkeiset tehtävät 2h 30min
Perjantaina tapasimme projektitiimimme kanssa opponoinnin merkeissä.
Opponointi oli mielestäni hyvä tapa oppia toisilta.
Samalla, kun katselin ulkopuolisin silmin toisen projektitiimin
raporttia, peilasin sitä samalla omaamme.
Meidänkään tiimi ei lannistunut ongelmista, mutta oli mielenkiintoista
miettiä, miten toimia seuraavalla kerralla, että samanlaiset ongelmat voisi välttää.
Projekti, jonka saimme, oli meille teknisesti uusi ja tuntematon. Kaikenlaisia tehtäviä olen
elämäni aikana tehnyt ja teknisestikin olen omasta mielestäni suht' näppärä.
Itselleni henkisesti haastavinta oli puuttua toisen tekemään verkkosivustoon.
Sivuston rakenne oli minun silmiini tunkkainen ja raskas ja olisin halunnut
tehdä siitä aivan eri näköisen. Taitoni eivät kuitenkaan riittäneet nettisivun
rakenteen ja ulkoasun muuttamiseen. Samalla piti miettiä, että tilaajan verkkosivun
tulee kuitenkin olla koko ajan käyttökelpoinen ja bugeja ei saisi tulla, niin olin
todella varovainen päivitysten kanssa.
Tämä projekti toi esille sisäisen web-designerini. Kysyin "luokanvalvojaltani",
olisiko XAMKissa tarjolla WordPress -opintojaksoa, sillä haluaisin oikeasti
oppia tekemään verkkosivuja tällä alustalla. Olen koodannut HTML-koodilla
sivuja aikaisemmin, mutta WordPressiin tarvitsisin ihan perusopinnot.
Ostamani verkkokurssi ei ollut tarkoituksenmukainen tämän tilaajan sivustoa ajatellen.
Ryhmämme pohti, että vertaisarvioinnista oli vaikea keksiä mitään negatiivista,
sillä se oli niin hyvä. Mielestäni ei tarvitse keksiä mitään kritiikkiä tai negatiivista
palautetta, sillä myös positiivinen palaute vahvistaa sitä, mitä on kerran tehnyt oikein.
Kun annamme perustellusti positiivista palautetta, niin palautteen saaja
tietää tehneensä oikein ja he tietävät, että voivat jatkossa toimia samalla tavalla.
Tänään lähetin tilaajallemme sähköposti-viestillä hänen tarvitsemansa ohjeen
sekä linkin seminaariin.
Maanantain tapaamme projektiryhmämme kanssa vielä kenraaliharjoituksissa
ja varmistamme, että esityksemme pysyy seminaari päivänä aikataulussa (max. 15 min.)
ja kaikki menisi sujuvasti.
Työtynnit tämän viikon osalta yhteensä 2h 30min.
23.4. klo 9.30 - 11.30 Opponointi 2h
Useampana päivänä: Yhteydenpito tilaajan kanssa 30min.
Kommentit
Lähetä kommentti